Imagen de la actividad
14797 - CONGRESO CONFERENCE OF IRAHSSE. VALUES IN HISTORY, SOCIAL SCIENCES AND HUMAN GEOGRAPHY EDUCATION: CHALLENGES FOR SCHOOLS AND TEACHER EDUCATION (VIII edición)
23.0 horas
No se solicitan CRAU
Del 21 al 23 de Octubre del 2024
Modalidad Actividad Presencial (Lugar de celebración, Cartagena. CIM UPCT)
Promotores DEPARTAMENTO DE DIDÁCTICA DE LAS CIENCIAS MATEMÁTICAS Y SOCIALES (Universidad de Murcia)

Información y Contacto

Alejandro Egea Vivancos 868888847

Precio de Matrícula

IRAHSSE Members
75€
Low Income Members
50€
Low Income Non Members
100€
Non Members
125€
Students
50€

Inscripción Actividad

La enseñanza de la Historia y las Ciencias Sociales se enfrenta a profundas transformaciones curriculares y epistemológicas que afectan sus relaciones disciplinarias mutuas, en sintonía con las nuevas expectativas sociales. Las ciencias humanas y sociales no escatiman esfuerzos para contribuir a los debates sobre cuestiones controvertidas de las sociedades contemporáneas, incluidas las relacionadas con la paz y el desarrollo sostenible. Sin una educación de calidad sobre estos temas cruciales, tales esfuerzos no pueden tener éxito. Formar a la generación actual para afrontarlos es una tarea más necesaria que nunca. La coordinación de la investigación, las publicaciones y la educación en estas áreas es esencial. De ahí la idea propuesta en 2009 por una red de investigadores y educadores, de diferentes países, de crear la Asociación Internacional de Investigación para la Educación en Historia y Ciencias Sociales (IRAHSSE: International Research Association for History and Social Sciences Education ). Su misión es promover la investigación en la enseñanza de la Historia y las Ciencias Sociales, promover la reflexión y el debate, capacitar a las nuevas generaciones para los grandes desafíos del mundo presente y futuro.

El Grupo de investigación, Transferencia e Innovación de la Universidad de Murcia Laboratorio Temporal tiene el honor de coordinar la organización de la 8ª Conferencia Internacional de IRAHSSE. Dicho evento tendrá lugar en Cartagena, Región de Murcia, España, del 21 al 23 de octubre de 2024. Los principales investigadores mundiales de didáctica de la historia se concentrarán durante esos días en la ciudad departamental. Es la primera vez que dicha asociación escoge España como lugar de celebración de su reunión anual lo cual es un orgullo para nuestra universidad y demuestra el nivel y reconocimiento que el área de Didáctica de las Ciencias Sociales posee fuera de nuestras fronteras.
Docentes en activo o en formación relacionados con las Ciencias Sociales (Geografía e Historia), ya sean de Infantil, Primaria, Secundaria o Educación Superior. Investigadores sobre didáctica de las ciencias sociales, historiadores, geógrafos, etc.
Duración actividad: 23.0h
Horas presenciales: 23.0h

  • 21/10/2024
    • Registration (Sesión Principal)
      09:00 - 09:30
      Participantes:
    • Welcome-Presentation (Sesión Principal)
      09:30 - 09:45
      Participantes:
      • ALEJANDRO EGEA VIVANCOS
      • DENISE BENTROVATO
      • LUIGI CAJANI
    • Opening Keynote. Edda Sant. Democratising social science education in times of uncertainty (Sesión Principal)
      09:45 - 10:30
      Participantes:
      • EDDA SANT
    • Coffee Break (Sesión Principal)
      10:30 - 11:00
      Participantes:
    • Panel 1: Values. Chair: Karel Van Nieuwenhuyse (Catholic University of Leuven) (Sesión Principal)
      11:00 - 13:00
      Participantes:
      • KAREL VAN NIEUWENHUYSE
    • Lunch (Sesión Principal)
      13:00 - 15:00
      Participantes:
    • Panel 2: Values. Chair: Marc-André Éthier (Université de Montréal) (Sesión Principal)
      15:00 - 17:00
      Participantes:
      • MARC-ANDRÉ ETHIER
    • Coffee Break (Sesión Principal)
      17:00 - 17:30
      Participantes:
    • General Assembly IRAHSSE (Sesión Principal)
      17:30 - 20:30
      Participantes:
      • DENISE BENTROVATO
      • KAREL VAN NIEUWENHUYSE
      • LUIGI CAJANI
      • MARC-ANDRÉ ETHIER
    • Official Conference Dinner (Sesión Principal)
      20:30 - 22:00
      Participantes:
  • 22/10/2024
    • Round Table: Cultural icons & Master Narratives. What is told? What is untold? (Sesión Principal)
      09:00 - 10:30
      Participantes:
      • BORJA ASO
      • DIEGO MIGUEL
      • JORGE ORTUÑO MOLINA
      • MARIONA MASSIP
    • Coffee Break (Sesión Principal)
      10:30 - 11:00
      Participantes:
    • Panel 3. Narratives (Sesión Principal)
      11:00 - 13:00
      Descripción: Chair: Roar Madsen
      Participantes:
      • MADSEN ROAR
    • Lunch (Sesión Principal)
      13:00 - 15:00
      Participantes:
    • Panel 4: Invisible stories: Jorge Ortuño-Molina (University of Murcia, Spain) (Sesión Principal)
      15:00 - 17:00
      Participantes:
      • JORGE ORTUÑO MOLINA
    • Coffee Break (Sesión Principal)
      17:00 - 17:30
      Participantes:
    • Panel Lethe Project: Multiplier Event (Sesión Principal)
      17:30 - 19:00
      Participantes:
      • CAITRÍONA NI CASSAITHE
      • KENNETH NORDGREN
      • LAURA ARIAS FERRER
      • SEBASTIAN BARSCH
    • Lethe Project Launch. Chair: Laura Arias-Ferrer (Universidad de Murcia) (Sesión Principal)
      19:00 - 19:30
      Participantes:
      • LAURA ARIAS FERRER
  • 23/10/2024
    • Panel 5. Chair: Eleni Apostolidou (University Ioaninna) (Sesión Principal)
      09:00 - 10:30
      Participantes:
      • ELENI APOSTOLIDOU
    • Coffee Break (Sesión Principal)
      10:30 - 11:00
      Participantes:
    • Closure Keynote. Maria Grever (Erasmus University Rotterdam, Netherlands). Historical Thinking with Contested Public Monuments. Opportunities for History Education (Sesión Principal)
      11:00 - 13:00
      Participantes:
      • MARÍA GREVER
    • Lunch (Sesión Principal)
      13:00 - 15:00
      Participantes:
    • Closure (Sesión Principal)
      15:00 - 17:00
      Participantes:
      • MARÍA GREVER
    • 17:00. Guided Visit: Cartagena (Sesión Principal)
      17:00 - 19:00
      Participantes:
      • ALEJANDRO EGEA VIVANCOS

Comité organizador

  • LAURA ARIAS FERRER ( Coordinador )
  • ALEJANDRO EGEA VIVANCOS ( Coordinador )
  • SEBASTIAN MOLINA PUCHE ( Miembro )
  • JORGE ORTUÑO MOLINA ( Miembro )
  • VERONICA PARDO QUILES ( Miembro )

Comité científico

  • ROAR KETIL MADSEN ( Miembro )
  • ELENI APOSTOLIDOU ( Miembro )
  • LAURA ARIAS FERRER ( Miembro )
  • DENISE BENTROVATO ( Miembro )
  • LUIGI CAJANI ( Miembro )
  • ALEJANDRO EGEA VIVANCOS ( Miembro )
  • MARC-ANDRÉ ETHIER ( Miembro )
  • SEBASTIAN MOLINA PUCHE ( Miembro )
  • CAITRIONA NI CASSAITHE ( Miembro )
  • JORGE ORTUÑO MOLINA ( Miembro )
  • KAREL VAN NIEUWENHUYSE ( Miembro )
Descripción: Call for Papers
 
8th Conference of IRAHSSE. Cartagena (Región de Murcia, Spain), 21-23 October 2024
 
Values in History, Social Sciences and Human Geography Education: Challenges for schools and teacher education
 
Dear members of IRAHSSE, dear non-member colleagues,

The 8th International Conference of IRAHSSE will take place in Cartagena, Región de Murcia, Spain on 21-23 October 2024. Organized in collaboration with the research group Laboratorio Temporal of the University of Murcia and the Campus Mare Nostrum, the conference will be held at the CIM (Cuartel de Instrucción de Marinería) of the Universidad Politécnica de Cartagena (UPCT).

The conference will aim to:
 
  • stimulate academic and critical exchange and debates on research results or research status
  • open debates on projects in progress and project ideas
  • encourage the establishment of international, disciplinary, and cross-disciplinary project cooperation between individual researchers and/or research groups
 
We aim to reach these ambitions by facilitating academic exchanges organized along the following axes:
  1.  State or institutional regulations on value content in History, Social Sciences or Human Geography teaching and learning. Such contributions could focus on school curricula, legal prescriptions, and regulations, on course content or institutional regulations of teacher education programs.
  2. Specific value content, including its impact on school textbooks and other learning resources, or on actual teaching and learning in schools and teacher education.
  3. The scientific and public debate on scientific vs value-oriented school teaching and teacher education.
  4. Other proposals on relevant questions outside the conference main theme. 
Contributions focusing on epistemological challenges induced or strengthened by specific values or made relevant by major current or historical public debates or societal developments might fall into all the axes.
 
Contributions might, for instance, focus on individualism vs collectivism, societal or group values on gender or sexuality or values related to distinctions or relations between social groups and categories. Moreover, they may focus on the relationship between Hhistory and Ssocial Ssciences education and civic, democratic and culturally diverse education. They may focus on questions around mMultiperspectivity, cChallenging hHistorical nNarratives, sSubalternity, and cChanging the scope. Proposals can for instance deal with inclusive values in the teaching of History and Social Sciences (i.e. the visibility of traditionally hidden social groups through transnational approaches), the influence of pPublic hHistory on mMaster nNarratives in the sociocultural context (i.e. implicit and explicit values, the use of cultural icons) or the development of sustainable values (i.e. using broad time frames and multidisciplinary approaches to human intervention on Earth; Big History and the Anthropocene).
 
Contributions may be contemporary or historically oriented or geographically situated. Contributions can be discipline or school subject specific or cross-disciplinary. Both individual contributions and fully organized sessions might be exploratory oriented, for instance aiming at organizing special interest groups or project groups.
 
Researchers in the early stages of their career, including PhD-candidates and junior scholars, are much welcome to participate, and in so doing build a network.

Fechas importantes:
  • 31/01/2024 - First Deadline for Submissions
  • 15/03/2024 - Acceptance

Tópicos / Temas:
  • History Education
  • Social Sciences education
  • Civics
  • Multiperspectivity
  • Historical narratives
  • Public history
  • Master Narratives
  • Cultural icons
  • Geography
© Universidad de Murcia - ATICA v.3.1
recomendaciones de navegación | contactar | incidencias | sugerencias | accesibilidad
Estudios Propios de la Universidad de Murcia
Edificio Luis Vives. Campus de Espinardo
30071 Murcia (España)
Teléfono: +34 868 88 3321